Sotaleskien järjestäytyminen
Jo sotien aikana ja heti sotien jälkeen sotalesket olivat itse aloitteellisia ja järjestäytyivät yhdistyksiksi, jotka tukivat sotaleskiä ja vaalivat heidän etujaan. Aluksi yhdistykset toimivat vuonna 1940 perustetun Suomen Aseveljien Liiton (SAL) sateenvarjon alla. Kun SAL poliittisista syistä lakkautettiin 1945, perustettiin Kaatuneitten Omaisten Huoltoyhdistys ry, joka vuonna 1958 otti nimekseen Kaatuneitten Omaisten Liitto ry (KOL ry).
