Sankarivainajat kotiseudun multiin

Suomen sodanjohto päätti talvisodan aikana kaikkien kaatuneiden siirtämisestä haudattaviksi kotiseudulleen. Suomi on ainoa maa, joka 2. maailmansodan aikana pyrki saamaan kaatuneet haudattaviksi kotiseudulleen. Talvisodan alkaessa vainajat kuljetettiin ensin etulinjoilta kenttäsairaaloiden läheisyyteen. Kokonaisratkaisua kaatuneitten huollon järjestämisestä jouduttiin odottamaan, ja vainajat saatettiin haudata tilapäisiin kenttähautoihin, mutta vain väliaikaisesti. Päämajan käskystä perustettiin 24.1.1940 Kaatuneitten evakuoimiskeskukset, joihin kaatuneet kerättiin myöhempää kotiinkuljetusta varten. Sotilaan tunnistamisen mahdollisti jokaisen sotilaan kaulassa riippuva tuntolevy. Kaatuneen sotilaan alumiininen tuntolevy voitiin taittaa kahtia niin, että toinen osa jäi vainajan kaulaan ja toinen, samat tiedot sisältävä osa, voitiin naulata vainajan arkkuun.

Talvisodan aikainen tuntolevy              Jatkosodan aikainen tuntolevy